tisdag 25 oktober 2011

Assassination Games

Jean Claude Van Damme. Den belgiska buffeln som slog igenom stort på 80-talet har faktiskt en bunt klassiker i bagaget. Visst, han är ingen karaktärskådis, och dialekten kan vara skratt retande. Men som action skådis kan Van Damme sin sak, han vet att han är begränsad, och satsar därför på en genre som passar hans personlighet. Lets face it, Van Damme skulle aldrig fungera i sliskiga drama produktioner. Med sin nya film Assassination Games, vet man ungefär vad som väntar, men håller det fortfarande hyfsad klass?

Vincent Brazil ( Jean Claude Van Damme ) mördar utvalda mål enligt kontrakt, och är inte rädd för att tacka ja, oavsett hur svårt uppdraget är. Flint ( Scott Adkins ) är en f d yrkesmördare, som hoppat av när hans fru hamnar i koma, p g a ett uppdrag som gått snett med en drog handlare. När det visar sig att ett kontrakt släpps, på att mörda exakt samma drog handlare som Flint letat efter, är även Vincent sugen på uppdraget. En vill ha pengarna, en vill hämnas på sin fru, men riktigt så enkelt visar det sig inte bli.

En Van Damme klassiker? Nej, Assassination Games är inte tillräckligt stark för att hamna i topp listan. Som action funkar det dock helt ok, Van Damme levererar ännu en gång klassisk b film fest. I en film värld av stora budget produktioner, där cgi effekter tar över allt mer, är det faktiskt skönt att se lite old school projekt som Assassination Games. Att Van Damme ska möta Dolph igen i Universal Soldier en 3:e gång ser vi verkligen fram emot. Tills dess, ta en titt på denna och dröm tillbaks till 90-talets soliga dagar.

Betyg: DDD