fredag 4 november 2011

Hellraiser: Revelations

Hur helvetet kan se ut finns det många versioner av. Bibeln har sin version, historiker har berättat ur olika skildringar om den mörka sidan. Clive Barker, författare samt regissör, tog fram sin egen bild med Hellraiser, från 1987. Filmen blev direkt en kult klassiker, både för sitt bildspråk som liknade inget annat tidigare gjorts, samt för karaktären Pinhead. Sedan dess har hela 8 filmer släppts, tyvärr. Ett fåtal av dessa har lyckats hålla Clive Barker´s tradition vid liv, medans andra spårade ut totalt. 6 år senare kommer nu ett nytt försök, som många hoppades skulle ge film serien en värdig fortsättning.

2 unga vänner, Steven Craven samt Nico Bradley, drar iväg till Mexico för att supa och pippa. Dom lyckas hitta en tjej ganska fort, som ställer upp. Men något går väldigt snett, tjejen dör under sex akten, killarna rymmer i hopp om att ingen sett något. En mystisk man träffar på Steven och Nico vid en bar, och vill överlämna en kub, som sägs kunna lösa problem. Killarna testar öppna den, då en ny portal öppnas.

1 år senare är Stevens familj samlade, under en middag med Nico´s föräldrar. Steven´s syster råkar se sin mamma titta i Stevens video kamera. Hon passar på att ta sig en titt när mamman gått iväg, och blir chockad. Steven och Nico har filmat deras möte med andra sidan. Dessutom hittar hon den mystiska kuben i en väska, och försöker öppna den. Detta är bara början på familjens största mardröm.

Att Clive Barker vägrade bli inblandad i Hellraiser: Revelations kan jag förstå. Visst, Pinhead finns med, men utan Doug Bradley, som alltid funnits med i serien. Bara detta förstör oerhört mycket, vi sitter alltså med helt nya ansikten som vill skildra sin version av Hellraiser. Det går helt enkelt åt helvete. Det finns inga intressanta karaktärer, inga klassiska Pinhead scener över huvud taget, vi lämnas istället vad som ser ut att vara ett skol projekt. År 2011 börjar närma sig sitt slut, Hellraiser: Revelations hamnar nog garanterat på listan årets sämsta filmer. Undvik, om ni har respekt för Clive Barker.

Betyg: D