söndag 6 november 2011

Svensson Svensson - I Nöd & Lust

Under 90 - talet fick Sverige en sommar med Sune, där Peter Haber försökte beskriva neger bollar. Sedan kom Svensson Svensson in i vardags rummen, och förvandlades till en familje kärlek. De flesta familjer har sett denna familj, både som tv serie, samt bio filmen som kom 1997. Sedan dess har de återkommit i olika versioner, men en långfilm var ett bra tag sedan. Nu är dom tillbaks på stora duken.

Allan Svensson ( Gustav Svensson ) och Suzanne Reuter ( Lena Svensson ) befinner sig i en äktenskaps kris. Deras terapeut skickar dem på en kärleks weekend, för att bygga upp förhållandet på nytt. Allan måste sluta tänka på fotboll, och lägga ner tid på sin fru, nu när 30-års äktenskaps dagen närmar sig. Just på detta hotell befinner sig svenska fotbolls legenden Tommy Franzén ( Peter Dalle ), som gjorde en stor karriär under 70-talet. Allan blir helt till sig, och får dessutom veta att Tommy ska spela i en vänskaps match mot Tyskland, just den dagen Allan och Lena ska fira sin 30-års dag tillsammans. Kommer han lyckas se matchen, och ändå fira bröllops dagen, utan att Lena vet någonting?

Jag har en känsla av att många svenska familjer kommer ta illa upp om jag skriver detta. Men som recensent måste jag säga mitt tycke. Svensson Svensson - I Nöd Och Lust är exakt putsad som ett Sanna Nielsen album, allt är gjort i ett visst mönster, för att passa in i husvagnssemestern. Någon lustig scen finns det, men mycket blir tillgjort, förutsägbart. Som familjefilm kan jag tycka att det passar formatet, både vuxna och små kan se detta och ha en små trevlig stund. Personligen sitter jag mest och undrar varför vissa i publiken gap skrattar, för varje scen Suzanne Reuter kommenterar andra människors personligheter. Vill svenskar verkligen ha allt på ett särskilt sett? Ja, det är nog så. Detta kommer gå hem i stugorna kan jag lova, och oavsett om jag ser brister, kommer svenskar att fortsätta älska klantiga familjer.

Betyg: DD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar